donderdag 8 augustus 2013

Dag 10 Mobile Devices en Social Media

Vandaag hebben we flink gediscussieerd over wat de impact is als je mobile devices het gehele onderwijs overnemen. Je doelen blijven hetzelfde maar door andere middelen kom je tot je doel. Structuur is daarbij belangrijk. Wat gebeurt er met toetsing? Welke inhoud ga je geven aan je onderwijs. Onze toekomstige school heeft geen lokalen maar wel ruimtes waar je je rust kunt krijgen. Ook zijn er spreekruimtes. discussie ruimtes. Een mediatheek. Instructieruimtes. Binnen en buiten wi-fi.

Wat verstaan we onder Mobile devices:



Ø  Tablets

Ø  Telefoon

Ø  Skoolmate

Ø  Camera

Ø  Smart cubes(extra kenmerk: op dit mobile device kun je alleen leren)

Wat verstaan we onder social media

'Social Media is een verzamelbegrip voor online platformen waar de gebruikers, zonder of met minimale tussenkomst van een professionele redactie de inhoud verzorgen. Hoofdkenmerken zijn interactie en dialoog tussen de gebruikers.' (Wikipedia)

Wat voor invloed heeft mobile devices op het T-pack model?


Pedagogy: Dit betekent eigenlijk didaktiek. Mobile devices heeft het meeste invloed op de manier waarop je jouw doel bereikt.

Wat voor invloed heeft mobile devices op the 21ste century skills?


Deze worden veelal geprikkeld met het gebruik van mobile devices.
Samenwerken: kinderen kunnen mobile devices gebruiken om iets op te zoeken voor een gezamenlijk project.
probleem oplossend vermogen: Als de kinderen tegen een probleem oplopen ( geen informatie over..) kunnen zij leren om andere kanalen te gebruiken zodat ze toch bij de juiste informatie komen.
Ict geletterdheid.
 
 

communiceren: De kinderen kunnen elkaar helpen bij rekenopdrachten en elkaar uitleg geven.
Kritisch denken: De kinderen vragen zich af of de informatie past bij wat ze zoeken, Zou de informatie waarheid zijn? Hoe betrouwbaar is mijn bron?
creativiteit: Door het inzetten van mobile devices kunnen kinderen online collages, filmpjes, strips etc. maken Dit prikkelt de creativiteit. Maar ook bij het probleem oplossend vermogen kan creativiteit ontstaan op hele andere vlakken.

Persoonlijke en professionele ontwikkeling

Het internet bevat ontzettend veel antwoorden, maar bijna geen vragen. Om kinderen te prikkelen in hun probleem oplossend vermogen en kritisch denken kun je vragen stellen die kinderen dan moeten opzoeken. De vraagstelling moet zo zijn dat het de kinderen niet via Google meteen het antwoord vinden. Ik heb hierover nagedacht en me verdiept in theorieën over vraagstellingen. Ik kwam tot de volgende conclusie. Door een vraag te formuleren met wat vind je van.. of Waarom... daag je een leerling uit om een goede mening te onderbouwen. Hiervoor moet de leerling zich verdiepen in het onderwerp en dit kan leiden tot het bekijken van meerdere bronnen om deze tegen elkaar af te wegen.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten