zaterdag 20 april 2013

Dag 6: presenteren en publiceren

Dag zes heb ik verwerkt in een powtoon. Dit is een presentatie programma op internet. de theorie van dag zes staat hier in verwerkt.


Verder heb ik nog een powerpoint gemaakt van een opdracht.
Opdracht: bereid een presentatie voor volgens de vijf stappen.

Opdracht:

1.      Thema: Pesten

2.      Probleem: Cyberpesten; L wordt gepest op twitter, (filmpje stop pesten)

3.      oplossing: Protocollen en afspraken.

4.      voordelen: Veiligheid, betere sfeer, waardevolle communicatie.

5.      actie: Met kinderen contract opstellen en ondertekenen, gezamenlijke account openen.

Aan het einde van de middag werd er nog gesproken over het concept:"Flipping the classroom". Ik zelf ben er nog wat pessimistisch over omdat simpel gezegd ik denk dat niet alle mensen in staat zijn om hun lessen voor te bereiden thuis door omstandigheden,karakters,drukte, prioriteiten etc. Daarbij vind ik persoonlijk dat kinderen naar school gaan om te leren en als we hieraan beginnen dan kunnen ze later de verwerking ook wel thuis maken en hoeft er geen kind meer naar school. Iedereen gaat zichzelf dan in eigen tijd maar iets aanleren en juist die structuur in de maatschappij vind ik prettig.

Flipping the classroom is het maken van instructie filmpjes die thuis bekenen dienen te worden zodat de kinderen in de klas meteen aan de slag kunnen. Ze zijn niet bedoeld voor extra oefenen thuis maar echt als voorbereiding. Het maken van het filmpje is het halve werk. Daarbij komt vooral kijken hoe je je les geeft die daarop volgt.

Persoonlijke en professionele ontwikkeling

Ik ben nu enkele weken verder en bekijk presentaties met een kritischere blik. Overal zie je bullet-points  terugkomen. Ik merk dat ik zie wat er niet goed aan is, maar hoe maak je een presentatie dan goed? Dit hebben we geleerd tijdens bijeenkomst 6 maar in praktijk blijkt dit toch lastiger. Je wilt je infromatie kwijt en denkt dat dit dus wel in een dia moet. Ik heb verschillende handreikingen nu die me kunnen helpen een presentatie van belang te maken. Zo let ik op bullet-points maar bereid ik alles eerst voor op papier. Hier maak ik een onderverdeling van en probeer er eerst zoveel mogelijk visueel op in te springen. Kan ik stukken vertellen a.d.h.v een plaatje? Met eventueel een vraagstelling erbij, die prikkelt om mensen na te denken? Daarna voeg ik teksten toe die ik van belang vind. Door deze insteek voorkom je al dat je overal teksten schrijft. Daarna ga ik kijken of ik door active vormen het doel ook kan bereiken.
Als ik het format: Thema, probleem, oplossingen, voordelen, actie kan gebruiken doe ik dit.




1 opmerking:

  1. Leuk gedaan met PowToon! :) Wij hebben er trouwens ook een gemaakt over het T-Packmodel: http://www.youtube.com/watch?v=5Wt2RRB2Q90

    BeantwoordenVerwijderen