Vandaag heeft Andre me uitgelegd wat er van mij verwacht wordt met betrekking tot de studie. Zo hebben we een electronische leeromgeving waarin alles te vinden is, houden we een matrix bij en natuurlijk deze blog.
De informatie van de eerste opleidingsdagen in een notendop;)
T-pack model:

Het t-pack model beschrijft de kennis die een leraar nodig heeft om ICT te intergreren in het onderwijs.
CK: Vakinhoudelijke kennis
PK: Didactische kennis
TK: Technologische kennis
Dit model zou je tot het nemen van de volgende stappen moeten zetten:
1) Herkennen2) Accepteren
3) Toepassen
4) Gebruiken
5) Geavanceerd toepassen
Dit kan je lesaanbod versterken. Je moet het niet zien dat het erbij komt als je het op de juiste manier integreerd.
Hoe ziet het T-pack model eruit wat betreft de schoolontwikkeling. Om op een juiste manier het T-pack model te integreren moeten er vier factoren in balans zijn. Als je dus iets nieuws toevoegt heeft het een grote kans van slagen door het model 4 in balans.
Visie:
Kennis attitude en vaardigheden: deskundigheid
Software content: juiste leermiddelen
ICT-infrastructuur: hardware:
Samenwerkend leren en de media:
De wereld is veranderd, in een veranderde omgeving is aanpassing het gevolg.
Wat zijn nu eigenlijk de verschillende tussen het onderwijs van vroeger en van nu?
De klas van vroeger
|
De klas van nu
|
- Leerkracht is de grootste informatiebron
- Veel klassikaal, stap voor stap.
- Leerkracht bepaalt het doel en de weg waarop die behaald wordt.
- Leekracht is de deskundige.
|
- Kennis is vrij beschikbaar, via verschillende media.
- Veel samenwerkend leren.
- Leerdoelen behalen kan via verschillende wegen.
- Kinderen hebben meer inbreng in eigen leren (eigenaarschap).
- Leerkracht is meer een coach.
|
Bij samenwerkend leren zorgt de leerkracht voor:
- Veiligheid creƫren
- Doel voor ogen houden
- Structuur helder stellen
- Stimuleren van oplossingen
- Spelregels duiden
- Waakt voor zijn/haar coachende rol
Kortom; je mag als leerkracht niet de beperkende factor zijn in het leren van de leerling.
21st Century Skills
In de 21ste eeuw gaat de verandering van de wereld gewoon door. Minder productie maar meer verlening van diensten. Informatie is een belangrijke factor. Onderwijs verandert. Ons doel is om kinderen klaar te stromen voor de maatschappij, maar zijn we daar op dit moment ook echt mee bezig? Welke vaardigheden heeft een kind eigenlijk nodig voor onze vorm van maatschappij?
Onderstaand model geeft mij inzicht in de nodige 'skills' (vaardigheden). Dit model kunnen we integreren in ons onderwijs om meer tegemoet te komen aan ons doel. Het voorbereiden op de maatschappij van nu.
Jouw rol als leerkracht wordt meer coachend en het samenwerkend leren krijgt meer prioriteit.

Doe bij deze studiedagen ook verslag van de gehanteerde werkvormen en welk nut die voor jou of voor je werkpraktijk hebben.
BeantwoordenVerwijderen